Leo Verhoef

Boekhoudfraude gemeenten en provincies

Dossiers
Home

Wie is Leo Verhoef

Uw gemeente en provincie

Dossiers


Persberichten

In de media

Publicaties

Verwijzingen


CURSUS


Contact
Zandvoort

Ook de jaarrekeningen van gemeente Zandvoort zijn misleidend. Wat als saldo van opbrengsten en kosten wordt gepresenteerd, is niet het werkelijke saldo, en wat als financiŽle positie wordt gepresenteerd, is niet de financiŽle positie.
Het gemeentebestuur presenteerde in de jaarrekening 2004 een nadelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,2 miljoen. In werkelijkheid leed de gemeente een verlies van € 1,1 miljoen.
Het gemeentebestuur presenteerde in de jaarrekening 2005 een nadelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,3 miljoen. In werkelijkheid leed de gemeente een verlies van € 1,5 miljoen.
Het gemeentebestuur presenteerde in de jaarrekening 2006 een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,4 miljoen. In werkelijkheid leed de gemeente een verlies van € 0,5 miljoen.
Leo Verhoef waarschuwde de gemeenteraad voor de misleidende jaarrekeningen met zijn brief van 16 januari 2008. Die gooide de brief meteen in de prullenbak ("voor kennisgeving aangenomen").
Dus was ook de jaarrekening 2007 weer misleidend. Het gemeentebestuur presenteerde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,2 miljoen. Het werkelijke saldo was ook ongeveer dit bedrag (het scheelde enkele tienduizenden euro's).
Dus was ook de jaarrekening 2008 weer misleidend. Het gemeentebestuur presenteerde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,1 miljoen. In werkelijkheid leed de gemeente een verlies van € 1,9 miljoen.
Leo Verhoef waarschuwde de gemeenteraad opnieuw met zijn brief van 9 oktober 2009. Die nam dit keer niet eens de moeite te reageren.
Dus was ook de jaarrekening 2009 weer misleidend. Het gemeentebestuur presenteerde een voordelig saldo van € 1,3 miljoen. In werkelijkheid was het € 0,2 miljoen.
Leo Verhoef waarschuwde de gemeenteraad opnieuw met zijn brief van 1 september 2010. Die gooide de brief meteen in de prullenbak ("voor kennisgeving aangenomen").
Dus was ook de jaarrekening 2010 weer misleidend. Het gemeentebestuur presenteerde een nadelig saldo van € 0,3 miljoen. In werkelijkheid was het verlies € 2,5 miljoen. Waar zijn de niet gemelde € 2,2 miljoen aan opgegaan?
Leo Verhoef waarschuwde de gemeenteraad opnieuw met zijn brief van 14 juli 2011. Die reageerde niet, want "ach, het gaat over zoiets totaal onbelangrijks als het geld van de belastingbetalers".
Dus was ook de jaarrekening 2011 weer misleidend. Het gemeentebestuur presenteerde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,1 miljoen. In werkelijkheid leed de gemeente een verlies van € 1,4 miljoen.
Leo Verhoef waarschuwde de gemeenteraad opnieuw met zijn brief van 26 september 2012. Alweer, geen reactie.
Dus was ook de jaarrekening 2012 weer misleidend. Het gemeentebestuur presenteerde een nadelig saldo van opbrengsten en kosten van € 0,9 miljoen. In werkelijkheid leed de gemeente een verlies van € 1,1 miljoen.
Dus was ook de jaarrekening 2013 weer niet goed. Het gemeentebestuur meldde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 222.000. Bijna goed: in werkelijkheid was het ietsjes minder, namelijk € 178.000. Maar, fout=fout! Overigens, al met al zijn we in de jaren 2004-2013 zo'n € 10 miljoen belastinggeld ongemeld kwijtgeraakt. Waaraan?
Dus was ook de jaarrekening 2014 weer misleidend. Het gemeentebestuur meldde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 2,3 miljoen. In werkelijkheid hield de gemeente € 4,0 miljoen over.
Dus was ook de jaarrekening 2015 weer misleidend. Het gemeentebestuur meldde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 2,5 miljoen. In werkelijkheid hield de gemeente € 10,1 miljoen over. (De opbrengst van de Onroerendezaakbelasting was in 2015 € 4,0 miljoen en was dus geheel onnodig.)
Dus was ook de jaarrekening 2016 weer misleidend. Het gemeentebestuur meldde een voordelig saldo van opbrengsten en kosten van € 4,2 miljoen. In werkelijkheid hield de gemeente "slechts" € 3,2 miljoen over. (De opbrengst van de Onroerendezaakbelasting in 2016 van € 4,0 miljoen en was dus grotendeels onnodig.)


Inhoud dossier:
- Brief aan gemeenteraad van Zandvoort dd. 26 september 2012
- Brief aan gemeenteraad van Zandvoort dd. 14 juli 2011
- Brief van gemeenteraad van Zandvoort dd. 7 oktober 2010
- Brief aan gemeenteraad van Zandvoort dd. 1 september 2010
- Brief aan gemeenteraad van Zandvoort dd. 9 oktober 2009
- Brief van gemeenteraad van Zandvoort dd. 5 maart 2008
- Brief aan gemeenteraad van Zandvoort dd. 16 januari 2008
Terug > begin